مقایسه وب سایت و پورتال

در مقایسه تفاوت وب سایت و پورتال ابتدا به بیان جزئیات هر دو مورد به صورت جداگانه می پردازیم. پس از درک کامل مفهوم وب سایت و پورتال میتوان نتیجه گرفت فرق پورتال و وب سایت چیست.

مفهوم وب سایت

وب سایت ها  بخشی جدایی ناپذیر از هر مشاغل هستند.  در مقایسه وب سایت و پورتال میتوان دریافت که وبسایت به مشاغل کمک می کند تا اهداف خود را در برابر هزاران نفر نشان دهند. وب سایت ها بهترین راه برای حضور آنلاین و دسترسی به مخاطبان شما هستند.

در زندگی روزمره، از چندین وب سایت برای اهداف مختلفی مانند خرید، انجام پرداخت آنلاین، استفاده از تسهیلات بانکی یا جستجوی هرگونه اطلاعات استفاده می کنیم. داشتن وب سایت برای مشاغل، راهی عالی برای تجارت است. چراکه عاملی برای افزایش فروش و درآمد هستند. مشاغل همیشه به دنبال نکاتی برای ایجاد وب سایت های ایمن هستند تا از هک شدن آن جلوگیری کرده و فعالیت های خود را گسترش دهند.

وب سایت مجموعه ای از صفحات وب بهم پیوسته است که از یک دامنه واحد میزبانی می شوند. یک وب سایت از طریق (Uniform Resource Locator) URL  قابل دسترسی است، که چندین صفحه وب را به صورت سری تنظیم می کند و به کاربران کمک می کند تا از طریق آنها پیمایش کنند.

انواع وب سایت ها

  • وب سایت استاتیک

وب سایت های استاتیک وب سایت هایی هستند که دارای صفحات وب با محتوای ثابت هستند. تا زمانی که تغییری در آنها ایجاد نشود، محتوا در همان حالت ثابت باقی می ماند. این وب سایت ها متن ساده دارند یا ممکن است دارای محتوای رسانه ای غنی نیز باشند. هر زمان که کاربر از وب سایت استاتیک بازدید می کند، صرف نظر از زمان بازدید، همان مطالب مشاهده می شود.

  • وب سایت پویا

یک وب سایت پویا، هر بار که کاربر از وب سایت بازدید می کند، محتوای متنوعی را نشان می دهد. این وب سایت ها بسته به مجموعه ای از پارامترها مانند الگوها ، محتوا ، اسکریپت ها و غیره  به طور خودکار به روز می شوند.

این وب سایت ها با کمک نرم افزارها و زبان های مختلف مانند PHP ، Python ، JSP و … ایجاد می شوند.

  • وب سایت تعاملی

وب سایت هایی که با استفاده از آنها با کاربران ارتباط برقرار می کنند و با آنها تعامل دارند. به عنوان وب سایت های تعاملی شناخته می شوند. این وب سایت ها پر از گرافیک های جذاب و محتوای غنی هستند که به حفظ کاربران کمک می کند. کاربران می توانند نظرات خود را ارسال کنند یا در مورد این وب سایت ها بازخورد بگذارند.

وب سایت های تعاملی راهی عالی برای ارتباط با کاربران هستند و بیشتر مشاغل این نوع وب سایت ها را ترجیح می دهند. آنها نه تنها به شما کمک می کنند تا توجه کاربر را بسنجید بلکه برای تقویت فروش نیز بسیار مفید هستند. هزینه ساخت این وب سایت ها با وب سایت های استاتیک و پویا متفاوت است.

مفهوم پورتال وب

یک پورتال وب د رمقایسه وب سایت و پورتال، دروازه ای به شبکه جهانی وب است که خدمات مختلفی را ارائه می دهد. به عبارت ساده تر، مانند سیستم مدیریتی است که در آن شرکت ها یا سازمان ها می توانند اطلاعات یا داده هایی را بسازند، به اشتراک بگذارند، یا تبادل کنند.

برخلاف وب سایت ها، پورتال های وب مکان های خصوصی در اینترنت هستند. که فقط از طریق URL های منحصر به فرد خود می توان به آنها دسترسی داشت. و کاربران باید برای ورود به قسمت کاربری شناسه ورود و رمز ورود خود را وارد کنند.

پورتال وب یک سیستم مدیریت دانش معمولی است که امکان ایجاد، اشتراک، مبادله و استفاده مجدد از دانش را برای سازمان یا شرکت ها فراهم می کند. در پورتال وب از ورود به سیستم محافظت می شود و خاص کاربر است که رابط کاربری آن می تواند عمومی یا خصوصی باشد.

پورتال های وب کاربر محور هستند و هر کاربر رمز عبور خود را دارد که می تواند برای دسترسی به این پورتال ها استفاده شود. پورتال ها دارای محتوای پویا هستند.

انواع پورتال های وب

  • پورتال های وب افقی

به عنوان Horizontal Enterprise Portals شناخته می شوند، این درگاه های عمومی هستند. که می توانند توسط چندین شرکت به عنوان یک بستر مشترک مورد استفاده قرار گیرند. تا انواع اطلاعاتی را که کاربر ممکن است هنگام جستجوی خدمات خود به آنها نیاز داشته باشد، ارائه دهد.

برخی از نمونه های متداول این مدل: پورتال های دولتی، درگاه های آموزشی، درگاه های شرکتی، درگاه های فرهنگی و … هستند.

  • پورتال های وب عمودی

این پورتال ها با نام Vertical Enterprise portals شناخته می شوند، پورتال های کاربر محور هستند. که اطلاعات مربوط به شرکت، علاقه یا خدمات خاص را ارائه می دهند. کاربری که به دنبال اطلاعات در مورد هر موضوع خاص یا در مورد یک شرکت خاص است می تواند این نوع درگاه ها را مفید بداند. درگاه های کالج، درگاه های مناقصه و .. ، چند نمونه از درگاه های عمودی هستند.

تفاوت بین وب سایت و پورتال وب

اکنون به اختلاف وب سایت ها و پورتال های وب می رسیم، هر دو کاملاً متفاوت هستند و از جنبه های مختلف قابل تفکیک هستند.

  • اگر در مورد وب سایت ها صحبت کنیم، آنها مجموعه ای از صفحات وب هستند. در حالی که پورتال های وب دروازه ورود به شبکه جهانی وب یا یک وب سایت سفارشی که شامل اطلاعاتی از طیف گسترده ای از منابع و خدمات می باشند.
  • یک وب سایت از کاربرانی که از آنها بازدید می کنند شناسه ورود به سیستم و رمز ورود را درخواست نمی کند. اما در یک پورتال وب هر بار که کاربر بخواهد آن را باز کند، اعتبار ورود به سیستم لازم است. این اعتبارنامه مختص کاربر است و برای هر کاربر متفاوت است.
  • یک وب سایت در دسترس عموم است و هرچقدر تعداد کاربران و بازدید کنندگان بیشتر باشد مطلوب است. یعنی هر کسی در اینترنت که URL را می داند، می تواند از وب سایت بازدید کند و محتوای آن را ببیند، و هر چقدر این بازدید بالا باشد بهتر است.
  • از طرف دیگر یک پورتال به صورت خصوصی در دسترس است و فقط اعضای پورتال می توانند از آن بازدید کرده و محتوای آن را مشاهده کنند. و اطلاعات ارائه شده در آن برای اعضاء مفید است. به عنوان مثال دانشجویان و کادر دانشگاه پیام نور با رمز ورود و شناسه منحصر به فرد وارد قسمت کاربری پورتال دانشگاه پیام نور می شوند، و اطلاعات دانشجویی و … را مشاهده و یا تغییر می دهند. و این اطلاعات مربوط به اعضاء و شخصی می باشد و به کار افراد و سازمان های دیگر نمی آید.
  • محتوای یک وب سایت می تواند پویا یا استاتیک باشد. اما اگر در مورد پورتال های وب صحبت کنیم، محتوا پویاست و هر بار که کاربر از این پورتال ها بازدید می کند، محتوا تغییر می کند.
  • یک پورتال معمولاً کاربر محور است در حالی که وب سایت متعلق به یک سازمان یا شرکت و غیره است.

نقطه اشتراک وب سایت و پورتال

هر دو مورد وب سایت و پورتال وب، مبتنی بر وب هستند.

 

نتیجه

همانطور که به وضوح مشاهده می کنید، هر دو گزینه وب سایت و پورتال وب مزایای خاص خود را دارند و بر اساس نیازهای کسب و کار خود می توانید هرکدام را انتخاب کنید. اگر می خواهید یک بستر عمومی با کاربری همگانی ایجاد کنید، وب سایت می تواند تجارت شما را در اینترنت نشان دهد و کاربران زیادی را از سراسر جهان داشته باشد.

از طرف دیگر، اگر به دنبال یک سیستم عامل خصوصی قابل کنترل برای هدف قرار دادن نوع خاصی از کاربر هستید، پورتال های وب مناسب هستند.

مهر راهکار همراه و راهنمای شما در ارائه اطلاعات کاربردی و راهکارهای طراحی به روز

با ما در ارتباط باشید.                                                                                              http://www.mehrsolutions.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *